اجماع جمعی بر این است که اگر رژیم کات کردن دارید و به دنبال چربی سوزی موفق کربوهیدرات باید تعدیل پیدا کند.

اکنون که سال جدید در پیش است، افراد زیادی سعی دارند چربی زیادی بدن که در سال پیش اضافه کرده اند را آب کنند. بهترین روش برای این کار ترکیب برنامه تمرینی خوب با یک رژیم منظم است.

احتمالا شنیده اید که شکم در آشپزخانه ساخته می شود واین حقیقت هیچ وقت درستتر از رژیم کات کردن نیست. بدون در نظر گرفتن برنامه تمرینیتان، اگر رژیم غذایتان در راستای آن نباشد، نتیجه دلخواه را نمی گیرید.

اجماع جمعی بر این است که درشت مغذی ها هم چون کربوهیدرات ها باید تعدیل شوند. دلیل آن این است که کربوهیدرات سوختی است که بدن آن را ترجیح می دهد. وقتی مقدار زیادی کربوهیدرات در دسترس است یعنی بدنتان به چربی نیاز پیدا نمی کند، یعنی چربی باقی می ماند.

چه زمانی بدن خود را وادار می کنید که به عمق منابع سوختی خود رود، در همین زمان چربی سوزی می کنید. بنابراین چگونه این کار را بکنید؟

رفتن به عمق منبع سوختی

زمان بندی صحیح:

زمان بندی صحیح یکی از عناصر کلیدی در چربی سوزی است. لازم است بدانید چه زمانی و چه چیزی بخورید. دنبال کردن یک پروتکل صحیح می تواند تاثیر عمیقی بر روی سطح عملکرد و به طور کلی احساستان بگذارد.

اولین جزئی که لازم است به آن توجه کنید حداقل ۵-۶ بار تغذیه در روز است. از این طریق متابولیسمتان بهتر کار می کند، همینطور کالری بیشتری در طول روز می سوزانید و به بدن سگنال می دهد که منبع ثابتی از غذا وجود دارد بنابراین نیازی ندارد در شرایط کمبود به ذاخیر چربی متوسل شود.

۳ تا ۴ ساعت بین هر وعده فاصله دهید، و سعی کنید اولین وعده را هنگام بیدار شدن و آخرین وعده را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

برای مثال، تغذیه در ساعت ۷، ۱۰، ۱، ۴، ۷، و ۱۰ می تواند برنامه خوبی باشد. مشخصا، این برنامه ممکن است مناسب نیازهای خاصتان نباشد، اما سعی کنید فاصله ی مشابهی را ایجاد کنید.

دریافت کربوهیدرات

جز بعدی در برنامه ریزی، کربوهیدرات دریافتی است. ابتدا، باید مطمئن شوید منابع کربوهیدارتی که مصرف می کنید پیچیده است بنابراین با سرعت آهسته تری منبع انرژیتان آزاد می شود و همزمان شانس ذخیره چربی افزایش می یابد.

همینطور این گونه تغذیه بهتری نیز خواهید داشت. منابع خوب می تواند شامل:

  • بلغور جو دو سر
  • سیب زمینی های شیرین
  • برنج قهوه ای
  • پاستای سبوس دار یا نان

در رژیم کات کردن میوه برای برخی از افراد قابل قبول است در حالی که برخی دیگر ممکن است اصلا از میوه نتوانند استفاده کنند. اگر قرار است میوه داشته باشید بهتر است آن را حول و حوش زمان تمرین مصرف کنید، زیرا در این زمان به منابع کربوهیدرات که سریعتر آزاد می شوند نیاز دارید. و مشخصا در زمان کات جز اصلی کربوهیدرات باید از سبزیجات بدست آید.

زمان بندی کربوهیدرات

زمان بندی دریافت کربوهیدرات برای موفقیت در رژیم کات ضروری است. از آنجایی که کربوهیدرات ها منابع اصلی سوخت هستند زمانی باید آنها را مصرف کنید که بیشترین فعالیت را دارید و به احتمال زیاد انرژی آنها را استفاده می کنید. یعنی خوردن مقدار زیاد قبل و دقیقا بعد از تمرین که بدن در حال ریکاوری است.

به طور کلی، مصرف بیشتر کربوهیدرات حول و حوش تمرین، به علاوه صبح هنگام ها بهترین روش است چون وقتی صبح ها آن را مصرف می کنید به احتمال بیشتری در طول روز آن را استفاده می کنید.

در طول روز به تدریج دریافت کربوهیدرات را کاهش می دهد و بیشتر بر روی منابع گیاهی تمرکز می کنید و گرم آن را کاهش دهید.

دریافت پروتئین

جز دیگری که باید در نظر بگیرید، پروتئین دریافتی است. در زمان کات کردن، مخصوصا مهم است که دریافت پروتئین را افزایش دهید والا بدن برای تامین انرژی خود از منابع پروتئین استفاده می کند و منجر به کاهش بافت عضلات می شود.

سعی کنید در هر وعده منبع خالص پروتئین مصرف کنید تا سطح قند خون تعادل پیدا کند و میزان سیری بیشتر شود. قبل از خواب می توانید منبع پروتئین کازئین مصرف کنید چون دیرترر در جریان خون آزاد می شود، و به طور پیوسنه منبع آمینو اسید را برای تغذیه در طول شب آماده می کند.

چربی رژیم غذایی

آخرین درشت مغذی که در نظر می گیرید چربی است. در حالی که ممکن است فکر کنید قطع تمام چربی ها می تواند عالی باشد، چون به هر حال قصد دارید چربی بدن را کم کنید، اما این بهترین انتخاب نیست.

بدن برای حفظ عملکرد دستگاه ایمنی، ارگان های حیاتی، حفظ مناسب سطح کلسترول، و حفظ پوست و مو به چربی های سالم نیازمند است، بنابراین گنجاندن این چربی ها در رژیم غذایی ضروری است.

هم چنین این چربی ها سطح انسولین را حفظ می کند و احساس سیری بعد از غذا را بیشتر می کند نسبت به اینکه فقط بخواهید کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید.

چون قصد دارید در طول روز کربوهیدرات را کاهش دهید، ایده آل آن است که در بقیه طول روز بر روی پروتئین و چربی تمرکز کنید.

برای مثال، سه تا چهار وعده اول بیشتر از منبع پروتئین و کربوهیدرات باشد (مثلا صبحانه، قبل از تمرین، بعد از تمرین و نهار) و دو وسه وعده آخر بیشتر بر روی پروتئین و چربی تمرکز کند (وعده عصر، شام، و یا وعده غروب).

با این کار بدن در طول روز و در طول شب چربی سوزی بهینه ای دارد. هم چنین به تنظیم سطح انسولین کمک می کنید و هورمون رشد را در سطح مناسب آن نگه می دارید، چون این نخستین ماده ایست که حجم توده عضلانی خالص را حفظ می کند و به هدف خود می رسید (چون هورمون رشد اساسا شب ها آزاد می شود، اما با مصرف زیاد کربوهیدرات کند می شود، بنابراین چندین وعده آخر بهتر است کربوهیدرات کمتری داشته باشد).